Vi takker for fine ord fra NBF om NM Bruks 2024

Takk til Flateby Hundeklubb fra Styret
NM for brukshunder 2024 er over og for et NM det ble! Tusen takk til Flateby Hundeklubb som var teknisk arrangør for mesterskapet som ble avholdt på Sølen 1-4/8.

Torsdag startet med veterinærkontroll. Deretter var det dommermøte, prøvehund, kamerataften og trekking av startrekkefølgen for runderingen som gikk på fredag.

Fredag var det runderingshundenes tur, 14 ekvipasjer skulle i ilden. Hilde Nordli var ansvarlig for runderingen og det var en meget tung løype som gikk i familiebakken på Sølenstua alpinsenter! Kun en ekvipasje fant alle figurantene, så løypa skilte godt. Selv om det var tungt, så virket det som om alle syntes det hadde vært en super løype. Så takk til Hilde for en flott utfordring for landets 14 beste runderingsunder. Stor takk også til dommerne, Ronny Iversen og Øystein Bjørnsengen som virkelig fikk kjørt seg i den tøffe løya. Har hørt rykter om at de var dyktig slitne etter endt dag.

På lydighetsbanene var det Kristin Estenstad som var sjef. Som alltid veldig behagelig som kommandant. Når man sitter utenfor og ser på, merkes det ikke at hun er der, men når man er inne på banen for å gå sitt program, er hun så tydelig at det er lett som utøver å gjøre sin jobb. Dommere var Geir B. Larsen og Ellinor Antonsen. Stor takk til dere.

På feltsøket var det Henning Hysing og Marit Johansen som var sjefene. Et morsomt og utfordrende felt som skilte godt. Her dømte Heidi Tokstad og Frode Løken. Tusen takk.

Lørdag var det spor. Ole-Jan Kristiansen var sjefen her. Dommere var Heidi og Frode. Tror sporene ble oppfattet som «reale» uansett om det gikk bra eller mindre bra. Det var veldig hyggelig å bli tatt i mot med kjøttboller til hunden og drikke til fører. Takk til Ole-Jan og selvsagt til alle sporleggerne både for planleggingen som er gjort i forkant og for jobben som ble gjort på dagen.

Lydigheten på lørdag var det Øystein og Ronny som dømte og Kristin som kommanderte. Igjen veldig godt gjennomført

Feltsøket på lørdag var veldig gøy og en oppgave som skilte godt. Her var det Ellinor og Geir som dømte. Marit og Henning hadde regien.

Det var en fantastisk stemning hele helgen, alle var blide, hyggelige, positive og oppmuntrende, uansett om man var dommer, funksjonær eller utøver. Et fantastisk vær gjorde selvsagt sitt til. For ikke å snakke om musikken som ble spilt i pausene på lydighetsbanen og så lenge det var folk der. Det var ekstra stemningsfullt å komme til trekning av spor kl 7 på lørdagsmorgen når «Morgenstemning av Grieg» ble spilt og sola begynte å varme. Tom Skjellerud var ansvarlig for musikken og var speaker hele helgen. Takk for den fantastiske jobben du gjorde.

Takk også til Lena Davidsen og Kjersti Kristiansen i sekretariatet som hadde full kontroll.

Banketten ble holdt i kafeteriaen hos Ann-Mari, tusen takk for god mat.

På banketten takket NBF’s leder Ingar Oliversen arrangør for innsatsen og Iselin Østby Holen og Marit Johansen fikk utdelt NBF’s hederstegn. Tom Skjellerud, Hilde Nordli, Anne-Marit Traaholt Henning Hysing og Kristin Estenstad har hederstegn fra tidligere og fikk tildelt «Brukshunden». Gratulerer til dere alle.

Norgesmestrene, Monica Tegler (rundering) og Johanne Hobberstad (spor) ble hedret, og laget som skal representer Norge på nordisk mesterskap i Sverige i september ble kunngjort (rundering: Monica Tegler, Torunn Osen og Mette Madsen. Spor: Johanne Hobberstad, Torill Pedersen og Sylvi Nilsen). Neste års NM-arrangør ble presentert, stor takk til Asker Hundeklubb/Oslo og Omegn Dressurklubb for at dere vil arrangere NM i 2015.

Fra NKK kom Linda Stensrud og holdt en flott tale. Hun var med som tilskuer hele helgen og jeg er sikker på at hun hadde en hyggelig helg.

Faren en stor for å glemme noen når man begynner å trekke frem enkeltpersoner. Det er veldig mange som er med for å lage et så flott arrangement, og alle er like viktige – så igjen tusen takk til alle jeg ikke har nevnt spesielt ved navn.

Men det er et navn som ikke er nevnt som jeg vil trekke frem. Årets stevneleder, Øyvind Jensen. Sett utenfra som deltager, virket det på selve arrangementet som han gikk rundt og koste seg og pratet med folk. Det er et godt tegn på at man har ting under kontroll – da er det gjort en solid jobb i forkant. Ved flere anledninger takket han sine medhjelpere og berømmet dem for innsatsen, noe som er veldig hyggelig å høre. Vi vet hvor stor jobb det er å være sjefen for et så stort arrangement, så tusen takk til deg Øyvind. Fantastisk godt jobba.

For styret

Anita Helgesen

NM Norsk Brukshund Forbund

Flateby hundeklubb har fått æren og tillitten å avholde NM for NBF 2024
Dato: 01-03.08.24
Sted: Sølen stua
Sølenstua Hytter & Camp - Overnatting i Engerdal (solenstua.com)

Her vil det komme en del info underveis, så følg med

Det ble et eventyr, det å arrangere NM i bruks.

Vi vil takke alle funksjonærer, hjelpere, dommere, deltakere, sponsorer, alle som har hatt noe med NM2024 å gjøre, for at vi klarte å gjennomføre stevnet på den måten vi klarte.

Vi har hatt værgudene med oss, vi har hatt og fått godfølelsen igjennom disse dagene.

Det vil bli lagt ut en del bilder som er tatt på

Facebook, NM for brukshunder.
(18) Facebook

Vi presenterer stolt Ny logo for 2024