Overdommer

Harald Grøndahl. Utdannet NBF dommer på 90 tallet.
Hundefører i politiet siden 1986.
Dommer instruktør på alle typer tjenestehunder.
Konkurert i NOM forsvarshund, Nschklubb.
Forbundstrener 90 tallet NBF.
Kursleder Sølenkurset flere ganger.

Presentasjon Ellinor Antonsen
Jeg kommer fra, og bor i Trondheim.
Jeg meldte meg inn i en hundeklubb for første gang i 1978. Og i disse 46 årene, siden da, har jeg vært
så heldig å få være aktiv, relativt kontinuerlig, i ulike verv i hundeklubber og hundeorganisasjoner
rundt omkring i Norge.
Har drevet med og konkurrert i bruks og lydighet siden 1978, både med «lånte» og egne hunder. De
siste tre årene har jeg også prøvd meg på et par andre hundesporter, og nok engang erfarer man at
det er helt magisk å stadig lære noe nytt.
Har hatt flere raser i min «karriere», men Schäferhund har gått igjen i alle år, og nå har jeg ei tispe på
7 år som aldri takker nei til hva man nå måtte finne på.
Jeg ble instruktør i 1981, og er NKK instruktør- Trinn III Bruks og Lydighet. Jeg har vært heldig å få ha
kurs over hele landet for mange hundeklubber /organisasjoner, samt ukeskurs i bruks både på Sølen
og hos Østlies Hundesenter.
Dommer ble jeg i 1982, og i 1983 fikk jeg dømme mitt første NM i bruks. Nå - 41 år senere - og mange
NM og NOM, så er det en like stor ære å få dømme ved årets høydepunkt for de som konkurrerer i,
og satser på brukshundsporten. Veldig ydmyk ovenfor et slikt oppdrag, ikke minst med tanke på den
innsats som ligger bak hver ekvipasje som har kvalifisert seg til NM og nådd dette målet.
Takk for tilliten til NBF og Flateby Hundeklubb.
Ønsker alle involverte lykke til med arrangementet.

Geir Bjørge Larsen, er dommer i bruks og IGP uten gruppe C siden 2005. Har dømt NM og NOM tidligere. Jeg dømmer bruks både i Norge og i Sverige.

Er NKK trinn III instruktør og har sittet i NKK's Utdannings utvalg fra 1992 til ca 2012. Har sittet i NKK's hovedstyre og vært leder for NKK Region Oslo/Akershus med bl. a. ansvar for regionens oppgaver under Dog for All.

Har konkurrert siden 89 og har 2 Norgesmesterskap i spor og i nordisk er en 3 plass beste plassering.

Har i dag en Malinois som jeg trener for konkurranse i spor og rundering og Border ColliC på 11 år som er pensjonert kadaver søkshund.

Har mye kurs både i Norge og Sverige, mest i spor men også rundering.

Takker for tilliten for å få lov å dømme Norgesmesterskapet i år.

Jeg heter Heidi Tokstad, har drevet med brukshund siden 70-tallet, ble instruktør i 1980 og har vært dommer siden 1993. Jeg er dommer i bruks (NBF) og IGP.

Gjennom årene har jeg hatt flere schäferhunder og konkurrert både innen bruks, LP (for lenge siden) og IGP. Jeg har startet på NM for schäferhunder flere ganger, og dømt NM, Nordisk og The Challenge. Jeg har også startet på The Challenge.
Jeg er medlem av Norsk Schäferhund Klub og Norske Redningshunder, og har hatt diverse verv i mange år.
Nå har jeg en schäferhannhund på 7 år. Vi har startet både i bruks og RIK-programmet, og er aktive i Norske Redningshunder.
Jeg gleder meg til å dømme NM i bruks og se Norges beste ekvipasjer i aksjon.

Hilsen Heidi

Hei, jeg heter Øystein, og er så heldig å få være med å dømme under årets NM. Jeg har vært med
å dømme på to NM tidligere, og det var på Voss i 2019, og i Fredrikstad i 2023.
Jeg er utdannet instruktør bruks trinn 2, og har blant annet hatt ansvaret for NBF`s ukes kurs på
Sølen.
Jeg utdannet meg til NBF dommer i 2017.
Selv konkurrerer jeg i både spor og rundering med mine hunder, og har deltatt på NM et par
ganger.
Jeg hører hjemme i Nannestad og Omegn hundeklubb, hvor jeg har deltatt både i styret og
bruksgruppa.
I 2016 arrangerte NOHK nordisk mesterskap. Jeg var den gangen med i arrangementskomiteen
og satt som stevneleder. Jeg var også med i komiteen som NBF satte ned, for å arbeide mot NoM
i 2020. Jeg har også sittet i Fagkomiteen for bruks, og nå sist i styret.
Gleder meg til å være en del av NM 2024. Det skal bli veldig gøy å få se de beste i aksjon.

Hei jeg heter Ronny. Formelt er jeg trinn 2 bruks instruktør, dommer i NBF, RIK uten C, NRH instruktør og dommer. Med hund har jeg vært aktiv med redningshund og konkurranser med flere hunder. Challenge liker jeg spesielt godt. Har deltatt fra det første stevnet ble arrangert og vært med nesten alle år, enten som deltager eller funksjonær. Jeg har deltatt med til sammen tre hunder og vært funksjonær de årene jeg ikke har hund klar til å være med. Jeg har disse mellomårene vært stevneleder, sporansvarlig og dommer. De beste plasseringen har vært 3,4,5,6 og 7 plass. De øverste plassene skal jeg ta med min nye hund Emil. Jeg har dømt NM for bruks 5 ganger og et nordisk. I Stovner HK var jeg med og bygde opp bruksgruppa til en god konkurranseklubb sammen med flere dyktige bruksmennesker. Jeg satt som leder av brukshundkomiteen i 9 år. Vi arrangerte et NM. Jeg var stevneleder for dette NM. Organisatorisk har jeg vært visepresident i NBF, sittet i FK bruks og sportshundkomiteen i NKK. Jeg har vært leder av Norske Redningshunder Østfold og Follo distrikt i 9 år og kursleder for NBF Sølen og hovedkurs NRH. Jeg gleder meg til å være en del av NM bruks 2024 og få oppleve de beste hundene og hundeførerne på nært hold.

Hei, jeg heter Frode, og er så heldig at jeg får være med å dømme NM 2024 Fikk min første hund i -93, drevet aktivt siden -95, bruks, lp igp, rsp og sporhund. Har hatt flere hunder i kl A spor. Har nå Mikkel 6år som er i kl A. Driver et oppdrett av Rottweiler sammen med Lena. Er utdannet Figurant og testleder for k-test og FA. Tok dommerutdannelsen -22